פלאי עולם: מהי העיר האבודה?

Panorama,Of,Mysterious,City,-,Machu,Picchu,,Peru,south,America.,The

הכירו את הפסגה העתיקה

מאצ'ו פיצ'ו היא עיר קדומה ומרתקת שנבנתה על ידי בני האינקה במאה ה־15. פירוש שם העיר הוא "הפסגה העתיקה", ושרידיה קיימים עד היום בפרו שבדרום אמריקה, על פסגת הר ברכס הרי האנדים. העיר ניצבת בגובה 2,430 מטרים מעל פני הים, בין פסגות משוננות, ומגיעים אליה תיירים רבים מכל רחבי העולם שרוצים לחזות ביופייה. מסביב לעיר נשקף טבע מרהיב עם נופים עוצרי נשימה שכוללים הרים, עמקים וצמחייה טרופית.

 

הגילוי המרגש של העיר האבודה 

מאצ'ו פיצ'ו התגלתה על ידי ההיסטוריון והארכאולוג האמריקאי היירם בינגהאם, שהגיע לפני 112 שנים לאזור כדי לחפש עיר אבודה אחרת של בני האינקה שנקראה וִילְקַבַּמְבָּה. בזמן שסייר בשטח, הוא פגש באיכר מקומי שהתגורר באזור. בשיחה עם האיכר הבין בינגהאם שברכס ההרים הסמוך יש חורבות של עיר עתיקה ומסתורית. שניהם פילסו יחד את הדרך לפסגת ההר, בזמן שהם עוברים בתוך הצמחייה הטרופית הסבוכה שכיסתה את השבילים העתיקים שהיו במקום. לאחר טיפוס ממושך, הם הגיעו אל הפסגה. שם התגלתה בפני בינגהאם מאצ'ו פיצ'ו!

אילו מבנים יש במאצ'ו פיצ'ו?

מאצ'ו פיצ'ו משמשת תזכורת לגדולתה של אימפריית האינקה ועדות לכושר ההמצאה ולמיומנות של אנשיה. העיר מורכבת מיותר מ־150 מבנים, הכוללים מקדשים, ארמונות ובתים. המבנים עשויים אבן, ולעיתים קרובות הם מעוטרים בגילופים מורכבים. מדובר בסלעים ענקיים וכבדים במיוחד, שהונחו זה על גבי זה בדיוק רב. בעת הבנייה של העיר, בני המקום הקימו מערכת חכמה שהזרימה אליה אספקה של מים, והיא מתפקדת עד היום! הצורה הכללית של העיר מזכירה את המראה של עוף הקונדור, שנחשב לסמל חשוב מאוד בתרבות האינקה. 

 

הסוד הגדול של מאצ'ו פיצ'ו שטרם התגלה

העיר האבודה מאצ'ו פיצ'ו נחשבת לאחד משבעת פלאי תבל החדשים. היא נכללה ברשימה ייחודית זו בין היתר בשל אופן הבנייה המורכב, שהעלה שאלות רבות שנותרו ללא מענה מדויק עד עצם היום הזה. למשל, איך הצליחו בני האינקה להעלות את הסלעים הענקיים ששוקלים עשרות טונות אל מעלה ההר? שאלה מרתקת נוספת נוגעת לאופן שבו הונחו הסלעים זה על גבי זה כשהם צמודים כל כך. מי שביקר במקום מתאר כי הסלעים הוצמדו זה אל זה בחוזקה, כך שלא ניתן להעביר אפילו דף בריסטול ביניהם! נזכיר שבתקופה ההיא לא היו טרקטורים, מנופים ומכשירים מתקדמים אחרים שקיימים היום. חוקרים אומרים שלא עמדו לרשות בני האינקה בהמות עבודה כמו סוסים וחמורים שיכלו לסייע בגרירת הסלעים. היו להם רק למוֹת ואלפקות, חיות שלא מיועדות לסחיבת משא כבד מאוד. 

 

מתוך מגזין מדע וטבע גליון אב תשפ"ג. להצטרפות לחצו כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים