איך עובדת כיפת ברזל?

כיפת ברזל

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל שבה לפעול באופן אינטנסיבי אחת ממערכות ההגנה החשובות בישראל – כיפת ברזל. אז איך היא בעצם עובדת? כיצד היא מצליחה להגן עלינו מפני רקטות? ומה הן בכלל הרקטות הללו?

 

הכר את האויב

 

כיפת ברזל היא מערכת צבאית שנועדה להגן על תושבי הארץ מפגיעה של רקטות. כדי להבין איך היא עובדת, עלינו להבין קודם כול מהי רקטה. רקטה היא סוג של נשק שיורים לגובה רב מאזור מסוים, במטרה לפגוע באזור אחר שנמצא במרחק של עשרות קילומטרים. כדי להגדיל את גודל הנזק שהרקטה יכולה לגרום, שמים בתוכה חומר נפץ שאמור להתפוצץ בעת הפגיעה. 

לרקטה יש מנוע: כשמשגרים אותה, המנוע פועל ודוחף אותה קדימה במסלול שנקבע מראש. כשנגמר הדלק, הרקטה מתחילה פשוט ליפול. כך, בעזרת המנוע וכמות הדלק שממלאים בו, הרקטה יכולה להגיע למרחק גדול. כשהרקטה מתחילה ליפול היא כבר לא יכולה לשנות את המסלול שלה, ובזכות זה אפשר להעריך מראש לאן היא תגיע. 

כיפת ברזל נכנסת לפעולה!

כיפת ברזל מורכבת מכמה חלקים: החלק הראשון שלה הוא מכשיר שנקרא מכ"ם (מגלה כיוון ומרחק; רדאר), שמזהה את הרקטה ברגע שהיא משוגרת ועוקב אחריה. כשהמנוע של הרקטה נכבה והרקטה מתחילה ליפול, המכ"ם יודע לחשב איך ייראה המסלול שהיא תעשה עד שתפגע בקרקע ואיפה בערך היא תפגע. אם המכ"ם מגלה שהרקטה תפגע באזור שיש בו בתים וכבישים ושאנשים עלולים להיפגע, הוא מעביר את המידע למערכת האזעקה, כדי שתשמיע אזעקה באזורים האלה ואנשים יֵדעו שהם צריכים להיכנס למרחבים מוגנים.

חשוב לזכור שיש גם גורמים לא צפויים שמשפיעים על המסלול של הרקטה, למשל משבי רוח פתאומיים. לכן המערכת לא יכולה לקבוע בדיוק איפה הרקטה תפגע, אלא רק באיזה אזור.

חוץ מהמכ"ם, המערכת של כיפת ברזל כוללת גם סוללות, שבכל אחת מהן יש משגר עם הרבה מאוד טילים. כשהמכ"ם של כיפת ברזל מגלה רקטה שעומדת לפגוע באזור שיש בו אנשים או מבנים, הסוללה יורה טיל לכיוון הרקטה.

 

הטיל החכם של כיפת ברזל

 

גם טיל הוא סוג של נשק שיורים לגובה ושיש בתוכו חומר נפץ, אבל הוא שונה מהרקטה: לטיל יש מנוע גדול וחזק יותר, שמאפשר לו לשנות את המסלול שלו תוך כדי הטיסה כדי להגיע בדיוק רב למטרה, ובמקרה זה – לרקטה. 

הטיל של כיפת ברזל הוא טיל חכם מאוד, ויש עליו מצלמות ואמצעים אחרים שמסוגלים לזהות את הרקטה בשמיים בכוחות עצמם, גם בלי קשר למכ"ם. ברגע שיודעים בערך את המסלול של הרקטה, יורים את הטיל לכיוונה. הטיל מתקרב, ואז מחפש אותה בעצמו. גם אם המסלול שלה משתנה קצת בגלל הרוח, הוא יודע לאתר אותה, מנווט את עצמו, מגיע קרוב מאוד אליה, מתפוצץ לידה, וכך גורם לה להתפוצץ. 

 

מה זה יירוט?

 

כאשר הטיל פוגש ברקטה, זה נקרא יֵרוּט – הטיל של כיפת ברזל מתפוצץ ביחד עם הרקטה כשהם עוד באוויר, ומונע ממנה לפגוע בבניינים ובמקומות אחרים שיש בהם אנשים. 

כשהטיל והרקטה מתפוצצים, הם מתרסקים לרסיסים, שנופלים למטה ועלולים להיות מסוכנים. הם יכולים לעוף די רחוק, ולכן מערכת האזעקה פועלת גם באזורים שאליהם הרסיסים יכולים להגיע. זו הסיבה שחשוב להישאר במרחב מוגן כמה דקות אחרי ששומעים פיצוץ. גם אם הטיל של כיפת ברזל לא מצליח לתפוס את הרקטה וליירט אותה, הוא מפוצץ את עצמו בכל מקרה, כדי שלא ייפול במקום שיש בו אנשים ויגרום בעצמו נזק. 

 

כתיבה: ד"ר ירון גרוס, מכון דוידסון לחינוך מדעי

עיבוד לילדים: אלכס אברוטין, מכון דוידסון לחינוך מדעי

בתקווה שנחזור לשגרה במהרה – ונלמד על טילים רק בקשר לחקר החלל!

מתוך גיליון כסלו תשפ"ד, להצטרפות למגזין לחצו כאן

 

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים