חזק כמו… נמלה?!

עיצוב ללא שם (6)

בעולם הטבע קיימים סוגים שונים של כוח. תשכחו מהדוד שפותח פחית שימורים במעיכה, או הדודה שמצליחה להרכיב שני אחיינים על הכתפיים ולהחזיק עוד שלישייה צווחנית בידיה תוך כדי נגינת אקורדיון. זה בהחלט הישג יפה, והולם את הקרקס, אבל זה כלום לעומת המתחולל אצל בעלי החיים! 

כוח ועוצמה יכולים להתבטא באופנים שונים. הכוח הבולט ביותר הוא כוח גולמי גס, שמזכיר יותר משאית שמסוגלת לשאת ולגרור משקל עצום. אבל החוזק האמיתי באמת, נמצא ביצורים שביחס לגודלם הקטן ניחנו בכוח שלא ייאמן. אז בואו להתרשם מביטויי הכוח השונים בטבע, ולהשתאות יחד איתי מחוזקם ויכולותיהם של כל היצורים, גדולים כקטנים!

 

החקלאית הקטנה 

 

מכירים את הנמלה גוזרת העלים? כשמה כן היא: גוזרת עלים. אה כן, והיא גם נמלה! 

הנמלים הללו גוזרות מהעלים חתיכות העוברות את גודלן בכמה מידות טובות, ונושאות אותם למושבות התת־קרקעיות שלהן. כמובן, לא בעזרת מספריים, אלא בעזרת לסתותיהן. כמה הן יכולות לשאת? מתברר שהקטנטנות הללו מסוגלות לסחוב פי 50 ממשקל גופן (שאינו עולה על חצי גרם) 😮זה בערך כמו אדם שמרים שתי מכוניות בשיניו. אל תנסו את זה בבית!

אחרי שנשאו את האוצר אל הקן, החקלאיות החרוצות לועסות את העלים ומסדרות את החתיכות בתור מצע לגינה שהן מטפחות במסירות רבה (כמה חמוד!) בגינה הזו הן מגדלות פטריות זעירות שמשמשות אותן למאכל. 

במהלך הסחיבה הקשה, קורה לא אחת שהן מותקפות על ידי נמלים וטורפים אחרים. כי בטבע, כמו בטבע, יש סכנות ואיומים. בזן אחד של נמלים גוזרות עלים התגלה שלד חיצוני המצופה חומר המכיל סידן פחמתי ומגנזיום, הנראה כמעין שכבה סלעית, מה שהופך אותו לחזק במיוחד, ומסייע להגנה מפני נמלים אחרות.

אגב, אם נבחן חוזק ביחס לגודל הגוף, נמלים וחרקים אחרים יהיו בעלי החיים החזקים ביותר על פני כדור הארץ!

 

ההרקולס של עולם הטבע

כפי שכבר ציינו, כוח הוא עניין של יחס – כמה יכול הגוף להרים ביחס למשקלו. 

הדברים הבאים שומטי לסת, אפילו שתיים: חיפושית הקרנף מגיעה לגודל של 15 ס"מ ומשקלה 20 גרם בלבד, אבל ביכולתה להרים פי 850 ממשקלה! לשם השוואה, בן אדם מסוגל להרים עד פי שלושה ממשקלו, וזה ביום טוב במיוחד

אם לאדם היה כוח של חיפושית הקרנף, הוא היה מסוגל להרים חפץ במשקל 65 טונות. ואם לפיל היה כוח שווה לחיפושית הקרנף, הוא היה מסוגל לשאת 850 פילים על גבו. חגיגה של ממש, חסרה רק התזמורת

הקרניים של חיפושית הקרנף נראות מאיימות, אך למעשה הן קלות משקל וחלולות. הקרניים, ממש כמו השלד החיצוני, עשויות כיטין. כיטין הוא חומר חזק וקל משקל, ולכן הוא כל כך מתאים לחרקים. חיפושית הקרנף ידועה גם בשם "חיפושיות הרקולס", ועכשיו אתם יודעים למה. 

 

זה מטוס? זה ציפור? זה נשר או עיט?

קבלו חידה: איזו חיה מופיעה בסמל ארצות הברית? 

רבים נוטים לחשוב כי מדובר בנשר אמריקאי, אבל למעשה בסמל מופיע העיט, וליתר דיוק – עיטם לבן־ראש.

אכן, בכל העולם יש בלבול לגבי הנשר והעיט. בלשון העממית, לציפור הגדולה שבסמל ארצות הברית, זו הנקראת באנגלית eagle, אנחנו קוראים בטעות "נשר", אבל הזואולוגים קוראים לה עיט – עוף דורס גדול־ממדים ומהיר הניזון מטרף חי. את השם "נשר" הם שומרים לעוף הנפוץ בארצנו הנקרא Vulture – עוף דורס גדול המתאפיין בהיעדר נוצות לראשו ולצווארו וניזון מנבלות. 

מתברר שלפני חמישים שנה בדיוק ישבה האקדמיה ללשון על המדוכה וניסתה להחליף את השם עיט בשם נשר, אבל הזואולוגים איימו בפנייה לבג"ץ, ואחרי דיון סוער ותיקו 7:7 החליט נשיא האקדמיה ללשון על כניעה!

כך או כך, העיט הוא הציפור החזקה ביותר, המסוגלת להרים בערך פי ארבעה ממשקל גופה – וזאת, שימו לב, תוך כדי מעוף! רב פעלים, אין מה לומר.

לעיט מוטת כנפיים שיכולה להגיע לשני מטרים ויותר. כבן למשפחת הדורסים, הוא אינו מבייש את משפחתו, וניזון מבעלי חוליות גדולים, שהוא מסוגל לזהות ממרחק רב מאוד. העיטים הגדולים ביותר, דוגמת עיט ההַרְפִּייָה העצום, יכולים לטרוף גם קופים ועצלנים. העיטים מגיעים עד משקל של 8 קילוגרמים, וידוע על מקרים שבהם קטלו טרף במשקל רב פי כמה וכמה ממשקלם!

כתיבה: הודיה תעשה

 

המשך הכתבה בגיליו כסלו תשפ"ד "מדע וטבע", להצטרפות לחצו כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים