יהלומים

Brilliant,Cut,Diamond,Held,By,Tweezers

הכירו את אבן החן החזקה בעולם

 

שחקני טריוויה מקצועיים יוכלו לענות ללא היסוס את התשובה לשאלה הקלאסית שמופיעה לא פעם במשחק האהוב: "מה החומר החזק ביותר בטבע?" – התשובה היא כמובן יהלום. זהו מינרל קשה, יקר ונדיר שמורכב אך ורק מפחמן. תהליך ההיווצרות של היהלום נקרא "צמיחה", והוא מתרחש בבטן האדמה, לרוב בעומק של כ־150 עד 250 קילומטר מתחת לפני הקרקע, באזורים שיש בהם תנאי לחץ וחום גדולים במיוחד. תהליך הצמיחה אורך שנים רבות ומסתיים כשהיהלום מגיע לגיבוש צורתו הסופית. יחידת המשקל של היהלום נקראת קראט. קראט אחד שווה בדיוק ל־200 מיליגרם.

 

איך מגיע היהלום לאוויר העולם?

 

רוב היהלומים שנמכרים כיום ברחבי העולם מגיעים ממִכְרות באפריקה, בקנדה או ברוסיה. שם יש ריכוז גדול של יהלומים שגדלים בעומק האדמה, ומגיעים קרוב לפני השטח במהלך רעידות אדמה והתפרצויות געשיות של קימברליט. הקימברליט הוא סלע געשי שנוצר בקרום כדור הארץ, ובחלקים ממנו ניתן למצוא לעיתים יהלומים. הסלע נקרא על שם העיר קימברלי בדרום אפריקה, שם התגלה בשנת 1871 יהלום במשקל 83.5 קראט! בדרך כלל כמות היהלומים שמגיעה לפני האדמה היא קטנה מאוד. בפועל, מרבית היהלומים מגיעים ממעמקי האדמה באמצעות עבודת חציבה שנעשית על ידי כּוֹרים שעובדים במכרות שנמצאים עמוק באדמה (במקומות שבהם יש אדמה שמכילה קימברליט).

 

המבנה המיוחד של היהלום

 

יהלום הוא חומר בעל מבנה גבישי, כלומר אטומי הפחמן שלו מסודרים בצורה קבועה: כל אטום פחמן יוצר ארבעה קשרים חזקים עם אטומי פחמן אחרים. הללו מצטרפים לאטומים נוספים שיוצרים מבנה סריג תלת־ממדי חזק ויציב. חוזקו של היהלום נמדד בקנה מידה שהגה הגאולוג פרידריך מוס, המדרג קשיות מינרלים לפי יכולתם לשרוט זה את זה. דרגת הקושי של יהלום היא 10 בסולם מוס – וזו הדרגה הגבוהה ביותר. משום כך, על מנת ללטש ולחתוך יהלום יש להשתמש ב… יהלום נוסף!

 

מהו היהלום המפורסם ביותר בעולם?

 

קוהינור הוא היהלום המוכר ביותר בעולם. מצאו אותו במכרות בדרום הודו לפני הרבה שנים. התרגום של שמו מסַנְסְקְרִיט (שפה הודית עתיקה) לעברית הוא: "הר של אור". המשקל הגולמי של יהלום הקוהינור בעת הימצאו היה כ־200 קראט! (לשם המחשה, יהלום שמשובץ בטבעת של אישה הוא בדרך כלל בגודל של כחצי קראט בלבד). היות שסכום הכסף שיתקבל ממכירת יהלום זה הוא עצום (במיוחד בעבר הרחוק, שבו יהלומים היו משאב נדיר במיוחד), הרבה אנשים רצו ביהלום היקר לעצמם. לכן התנהלו עליו קרבות רבים ולאורך השנים החזיקו בו שליטים שונים, עד שבסופו של דבר הוא הגיע לידי האנגלים, שם הוא שובץ בכתר של מלכת אנגליה. 

כתיבה: חן זילבר

מתוך גיליון כסלו תשפ"ד, להצטרפות למגזין לחצו כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים