החומה הגדולה של סין  

Great,Wall,-,China

החומה שאורכה רִבְבַת־לי

היא מפורסמת, יש מאחוריה היסטוריה מרתקת ארוכת שנים והיא סלולה על דרך הררית בצפון סין שמשקיפה על נופים עוצרי נשימה. זוהי כמובן החומה הסינית, שנחשבת למבנה הארוך ביותר שנבנה אי פעם על ידי אדם. הסינים מכנים אותה בשם "וָאן לִי צָ'אנְג צֶ'נְג". הפירוש של השם בעברית הוא "החומה שאורכה עשרת אלפים לי" (משמעות המילה "לי" בסינית היא יחידת מידה לאורך). האורך הכולל של כל חלקי החומה הסינית שנבנתה אי פעם מסתכם בכ־21,196 קילומטרים. גובה החומה אינו אחיד לכל אורכה, אך לרוב היא גבוהה כל כך עד שאפילו סוס מהיר וחזק לא יכול לקפוץ מעליה. 

 

מה הקשר בין אורז לחומה הסינית?

מי שיחפשו היגיון בשאלה שהוצגה בכותרת שלעיל, כנראה יענו שהעובדים אכלו אורז במהלך בניית החומה. מדובר בתשובה נכונה באופן חלקי. ודאי תופתעו לגלות שהפועלים שבנו את החומה השתמשו באורז דביק, ולא רק למטרות שובע: הם הוסיפו לאורז חומר שנקרא סידן הידרוקסידי והשתמשו בתערובת כדי להדביק את האבנים שבחומה, במקום במלט רגיל, שלא היה קיים בתקופה ההיא. אל תזלזלו בעוצמת החומר הטבעי, שכן החומה עומדת על תילה עד היום, ובתקופה שבה נבנתה היא שימשה את צבא סין כמחסום מפני שבטי נוודים ושודדים שפגעו בתושבים שהתגוררו בקרבת מקום. פשיטות הנוודים פסקו הודות לחומה החזקה שחסמה את דרכם בהצלחה.

 

מתי התחילו לבנות את החומה הסינית?

החומה עברה תוספות ושינויים רבים לאורך השנים על ידי שושלות השלטון השונות בסין. היא הוקמה לראשונה לפני יותר מ־2,000 שנים בניהולו של צ'ין שה חואנג די, הקיסר הראשון בסין, מכמה סיבות. כאמור, החומר נבנתה כדי להגן על התושבים משבטי נוודים ושודדים שפשטו על האזור בתקופה ההיא. חוקרים משערים שהחומה נבנתה גם כדי לכבוש שטחים חדשים ולהפריד את הקיסרות הסינית ונתיניה משאר האוכלוסיות השכנות. הבנייה התבצעה על ידי צוותים גדולים של מהנדסים בכירים ופועלים, ומעריכים כי לאורך השנים מאות אלפי אנשים השתתפו בבנייתה.

 

הגיע הזמן לנפץ את המיתוס הנפוץ ביותר

הממשלה הסינית ואזרחים רבים אחרים שמתגוררים על פני כדור הארץ סברו עד לפני כמה שנים שניתן לראות את החומה הסינית מהחלל בעין אנושית ללא עזרים טכנולוגיים כמו טלסקופ. האסטרונאוט הסיני הראשון שטס לחלל לפני עשור, הקיף את כדור הארץ 14 פעמים. לאחר חזרתו מהחלל הוא התראיין לתוכנית טלוויזיה, והעיד שלא היה אפשר לראות את החומה מהחלל. הממשלה הסינית התקשתה לקבל את הדברים כלשונם, ורק לאחר שהגיעו דיווחים זהים מצד אסטרונאוטים שהקיפו את כדור הארץ במעבורת מגובה נמוך יחסית, הממשלה הסכימה ליישר קו עם הנאמר ולמחוק מספרי הלימוד של ילדי סין את המיתוס השגוי.

 

כתיבה: חן זילבר

מתוך גיליון טבת תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים