לחשוב בתוך הקופסה

תמונה של WhatsApp‏ 2023-12-25 בשעה 11.11.57_3b6fee0a

המוח האנושי הוא הסיבה הגדולה ביותר לכך שאנו המין הדומיננטי ביותר על הכדור הכחול. 

מוחו של לווייתן ראשתן גדול־ראש, שהוא הגדול מכל מיני בעלי החיים, יכול לשקול עד תשעה קילוגרמים. אבל מוח גדול יותר לא אומר שבעל החיים יהיה חכם יותר. 

המוח האנושי הוא איבר מורכב ביותר ובעל יכולות מדהימות. הוא אחראי לכל תנועה, מחשבה, רגש, תחושה, זיכרון וחוויה שאי פעם תחוו, ומאפשר לנו לפרש את המציאות ולתקשר עם העולם שסביבנו. עם כל זאת, מפתיע לגלות שבני האדם יכולים להמשיך בחייהם גם עם חצי מוח! אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת…

לפני שנבין איך המוח עושה את כל הדברים הנפלאים האלה, בואו נראה ממה הוא עשוי!

כוח המוח 

 

אני בטוחה שגם אתם, כמוני, תמיד תהיתם ממה המוח עשוי: מענן? מגבינה? אולי בכלל מפירה תפוחי אדמה? ובכן, לא ולא! מוחנו הוא האיבר השומני ביותר בגופנו. הוא עשוי מכ־60 אחוזי שומן. ארבעים האחוזים הנותרים הם שילוב של מים, חלבונים, מלחים וחומרים נוספים. למרות זאת, המוח שוקל בממוצע כ־1.4 קילוגרם – כלומר, רק כשני אחוזים ממשקל גוף האדם. 

המוח מוצק מספיק כדי לשמור על צורתו, אבל רך מספיק כדי להיות מושפע אפילו משינויים סביבתיים קלים. הוא צף להנאתו באמבטיה של נוזל מוחי שפועל כבולם זעזועים, ועטוף במספר שכבות של קרומי מוח שמגינות עליו מחבלות ומחומרים מסוכנים. אבל איבר כל כך חשוב מצריך הגנה נוספת, ולכן הוא מוקף גם במבנה העצמות של הגולגולת.

למוח האנושי שלושה חלקים עיקריים: רוב משקלו מגיע מאזור המכונה "המוח הגדול" – החלק הגדול והכבד ביותר במוח וגם המפותח ביותר. החלק השני נקרא "גזע המוח", הוא ממוקם בחלק התחתון של המוח ומחבר בין חוט השדרה למוח הגדול. מתחת למוח הגדול ומאחורי גזע המוח נמצא "המוח הקטן".

המוח הגדול מחולק לשני חצאים, שנקראים גם הֵמִיסְפֵרוֹת. בכל המיספרה ארבע אוּנוֹת – אלו חלקים עצמאיים שלכל אחד מהם תפקידים שונים: האונה המצחית, העורפית, הרַקָתית והקודקודית. 

המוח הגדול שולט בשרירים הרצוניים, אלו שנעים כאשר אתם רוצים שיתפקדו. רוצים לפצוח בצעד תימני? המוח הגדול ינחה אתכם בתהליך! אולי תופתעו לשמוע שהצד השמאלי של המוח שולט בצד הימני של הגוף, ולהפך. כלומר, אם אתם מזיזים את יד ימין, הפקודה להזיז אותה נשלחה מההמיספרה השמאלית. 

המוח הגדול אחראי גם על משימות הקשורות להישרדות, כגון דיבור, פתרון בעיות, ויסות טמפרטורה, זיכרון (היי, שם נמצא החומר למבחן בהיסטוריה!), היגיון (המוח שלכם ודאי יודע שלא כדאי לשתות דרך האף) ועוד.

הכוכבים של המוח

המוח הקטן, המכונה גם "מוחון", אחראי לוויסות השליטה בשרירים, לתנועה ולשיווי המשקל שלנו. הוא גם אחראי ללמידתן של מיומנויות שונות, כמו רכיבה או שחייה.

גזע המוח שולט בהרבה תהליכים לא רצוניים. לדוגמה, גזע המוח שומר על קצב פעימות הלב, כדי להעביר דם ברחבי גופנו. הוא מפקח על תפקודים כמו העיכול, הנשימה, ויסות רמת הסוכר בדם ותנועת העיניים. גזע המוח גם מקבל את כל המידע שנשלח מהעצבים בשאר הגוף, ומחליט מה לעשות איתו – וזו המון עבודה! 

המידע עובר במוחנו בעיקר באמצעות תאי עָצָב המכונים "נוירונים". במוח האנושי כמאה מיליארד נוירונים – כמעט כמספר הכוכבים בגלקסיית שביל החלב! הנוירונים מחוברים באמצעות טריליוני נקודות חיבור שנקראות "סִינָפְּסות". הקשרים הללו אינם קבועים, הם משתנים עם התפתחותנו, ומאפשרים לנו ללמוד מהניסיון. 

כדי להבין איך נראה נוירון, נצטרך להכיר את חלקיו השונים: גוף התא, הדֶנְדְרִיטים והאַקְסוֹן. הדנדריטים הם שלוחות שמתפצלות מגוף התא ונראות כמו ענפים של עץ, ותפקידם לקלוט מידע מתאים אחרים. לכל נוירון במוח שלכם יש שלוחה אחת ארוכה שמתפתלת הרחק מהחלק העיקרי של התא. שלוחה זו, דקה פי כמה משערת אדם, נקראת אקסון. האקסון אחראי להעביר מידע מתא עצב אחד לתא אחר, והוא עושה את זה מאוד מאוד מהר.

כלומר, הנוירון נראה בערך כמו עץ קטן, עם הדנדריטים כענפים והאקסון כגזע. כל נוירון יכול להעביר 1,000 דחפים עצביים בשנייה, וליצור עד עשרות אלפי מגעים סינפטיים עם נוירונים אחרים! 

 

תחנת כוח עוצמתית

הייתם מאמינים שכל הפעילות המוחית מתבססת על… הולכת חשמל? כן כן, חשמל לא זורם רק בכפות ידיכם, אלא ממש בכל הגוף! 

חשמל הוא תופעה עתיקה שהייתה מוכרת עוד בימי קדם. היוונים הקדמונים, למשל, הבחינו בכך שניתן לייצר חשמל על ידי שפשוף שני חומרים שונים זה בזה. אבל הם עדיין לא הבינו את המהות של חשמל ולא הצליחו לייצר אותו בכמות גדולה. רק לפני כמה מאות שנים החלו מדענים לגלות את המשמעות המקיפה של החשמל, וככל שהשנים עברו, חקר החשמל צבר תאוצה. ולראיה – אין־ספור המכשירים האלקטרוניים שמשמשים אותנו בחיי היומיום, כולל רבים שאפילו לפני מאה שנים בלבד נדמו כפנטזיה. 

אכן, המוח שלנו מייצר חשמל כל הזמן. החשמל חיוני לתפקוד תקין של המוח והגוף, והוא אחראי לכל מה שאנחנו עושים, החל מהחשיבה והרגש ועד לתנועה ולנשימה. 

פעילות החשמל במוח נוצרת על ידי תאי העצב. כאשר תא עצב מקבל אות מתא עצב אחר, הוא יורה דחף חשמלי שעובר לאורך האקסון שלו – וזהו בעצם הדחף העצבי, אות חשמלי שנע ממקום למקום. למעשה, בכל פעם שאתם זוכרים את השיר של מסיבת הסיום של כיתה ג' או עושים שיעורי בית, הנוירונים שולחים אותות חשמליים זה לזה. נוירון בודד צורך אנרגיה מזערית, אבל כולם יחד מייצרים בערך 20 וואט – וזה הרבה פחות ממה שזקוק לו מחשב ביתי, שהוא הרבה פחות מורכב ומוצלח מהמוח שלנו! 

ככל שתעבדו קשה יותר, המוח שלכם יזדקק ליותר חשמל. אבל בדיוק כמו כל דבר אלקטרוני – ככל שמשתמשים בו יותר, הוא מתחמם. לכן טמפרטורת המוח משתנה לאורך היום. המוח קריר יותר בלילה וחם יותר במהלך היום. אגב, מתברר שפיהוק עוזר לקירור המוח. לא פלא שאנחנו מפהקים כשאנחנו עייפים וזקוקים לאנרגיה!

אני מקווה שהמוח שלכם לא התעייף עד כה. למדנו דברים רבים על האיבר המדהים הזה, אבל בכל הקשור לחקר המוח, רב הנסתר על הגלוי. מדעני מוח עדיין לא מבינים עד הסוף כיצד מידע מעובד במוח של תולעת, שיש לה רק כמה מאות נוירונים, שלא לדבר על מוח של אדם, שמכיל כ־100 מיליארד נוירונים. 

האנושות מחכה למדעני המוח הבאים שיגלו לנו את סודותיו של המוח, ואולי אחד מהם מסתתר בין קוראי "מדע וטבע"… 😉

 

כתיבה: הודיה תעשה

מתוך גיליון טבת תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים