משתלת מרמלשטיין

מורדי ונחמה מרמלשטיין

מורדי (מרדכי) מרמלשטיין מגני טל, במקור מגוש קטיף, בן 40, נשוי לנחמה ואב לחמשה ילדים. מנהל את משתלת מרמלשטיין

מורדי גדל במושב גני טל בגוש קטיף, ומגיל קטן עבד במשתלה של הוריו, שהתמחתה בגדול גרניום וביצוא הפרחים לאירופה. לאחר הגרוש, כשהיה בן 21 וכבר נשוי ואב לילדה, החליט יחד עם אשתו לקחת בעלות על המשתלה ולהקים אותה מחדש.

"התחלנו במשק זמני במושב הודיה, הקמנו משתלה סיטונאית והתמחינו בצמחי גן ומרפסת", מספר מורדי. "לפני כשמונה שנים החלטתי לפתח עוד משתלה קטנה, במושב גני טל במועצה האזורית נחל שורק. שם עבדנו גם עם לקוחות פרטיים, ואחרי כמה חדשים הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים. אהבתי את המפגש עם האנשים, נהניתי להדריך אותם בטפול בצמחים ולהנגיש את המידע הרב שצברתי".

מורדי במשתלה. צילום: רננה קאפח
מורדי במשתלה. צילום: רננה קאפח

מורדי מוסיף שלפני כחמש שנים הוא "נשאב" לתחום של סרטוני הדרכה, ומאז הוא מעלה סרטונים בנושא גנון לרשתות החברתיות השונות, שזוכים לעשרות אלפי צפיות. בערוץ היוטיוב של המשתלה, למשל, אפשר לצפות בסרטונים ולקבל טיפים על גדול צמחים, טפול במזיקים, המלצות על צמחים שונים ועוד.

"בעקבות הפניות הרבות שהגיעו מאנשים שצפו בסרטונים, החלטנו להתמקצע בעצי פרי מניבים", מספר מורדי, "יש לנו חלקה של עצי פרי בפקוח הלכתי בנושאי כלאים, ערלה ושמטה. בסך הכל יש לנו כיום כ־20 דונם של עצי פרי, שיחים ופרחים", הוא מוסיף.

מה אתה הכי אוהב בעבודה שלך?

"אני אוהב לחבר כמה שיותר אנשים, ילדים ומשפחות לעולם החקלאות. זה אומר לקחת את עולם החקלאות המקצועי, עם כל המרכבות שלו, ולתרגם אותו בצורה פשוטה אך מקצועית. אנחנו מסבירים מה השלבים בגדול צמח, איך כדאי להשקות, איך מדשנים כראוי ועוד – יש טכניקות פשוטות וכל אחד יכול להצליח. על ידי החבור הזה לחקלאות נוצר חבור גדול יותר לארץ ולאדמה".

 

היום שבו הכל השתנה

בשבת של שמחת תורה מורדי ומשפחתו קמו למציאות אחרת. משתלת מרמלשטין ספגה טיל שגרם לה נזקים גדולים. "בשש וחצי בבקר התעוררנו לאזעקות", מספר מורדי, "אנחנו כבר מתרגלים, אז רצנו לממ"ד, ובמקביל התקשרנו לעובדים התאילנדים של המשתלה לראות שהם בסדר. בשמונה ועשרים היתה אזעקה נוספת ושמענו בום גדול שטלטל את כל האזור. אחד העובדים התקשר וספר בבהלה שעובד בשם בוליט נפצע".

מורדי מהר אל המשתלה וגלה שהחממה הרוסה, מערכת המים משפריצה לכל עבר, חלק מהשתילים נהרסו וגם הבית של העובדים התאילנדים נפגע. "בחות הסוסים שלנו, שנמצאת בסמוך למשתלה, נהרגו שני סוסים, והשאר היו ממש מבהלים", נזכר מורדי. "במקביל יש כל הזמן אזעקות ונפילות נוספות. נסענו עם העובד שנפצע לבית החולים. ברוך ה', הוא נפצע קל וטפל במקום".

הנזק של הטיל במשתלת מרמלשטיין. צילום: רננה קאפח
הנזק של הטיל במשתלת מרמלשטיין. צילום: רננה קאפח

במהלך השבוע שלאחר נפילת הטיל במשתלה הצליח מורדי לשקם את המשק בצורה טובה, ואף התגיס לעזר לחבריו, בעלי משתלות בעוטף, שספגו פגיעה קשה מאז פרץ מלחמת חרבות ברזל. "כמעט כל העובדים התאילנדים עזבו את המשתלות", הוא אומר, "אין מי שיטפל בצמחים, וחלק מהמשתלות נמצאות בשטחי אש. כל העסק נהיה הרבה יותר מרכב.

"בוליט, העובד התאילנדי שנפצע, הוא היחיד שנשאר אצלנו. הוא נתן לי 600 שקלים במטבעות קטנים של חצאי שקלים ועשרות אגורות שאסף במשך השנים ובקש שאתרם אותם לחילים. המחוה שלו רגשה וחזקה אותנו".

 

מורדי ובנו במשתלה. צילום: רננה קאפח
מורדי ובנו במשתלה. צילום: רננה קאפח

מנצחים ביחד

מורדי גיס את כשרונו ביצירת תכן דיגיטלי ואת הכוח של קהלת הצופים שלו כדי לעזר לעמיתיו החקלאים להשתקם. "חבר טוב שלי, בעל משתלת ברגר בעוטף, נתקע עם חצי מיליון שתילים. צלמתי סרטון כדי לעזר לו למכר את התוצרת. הסרטון הופץ בכל הארץ, ותוך שבועים הם הצליחו למכר הכל", אומר מורדי בהתרגשות. "בהתחלה מכרנו רק את הסחורה שכבר היתה אצלנו במשתלה, ולאחר מכן בעל המשתלה הצליח להשיג אשור צבאי והביא מהמשתלה שלו את כל התוצרת. עם ישראל התגיס לטובתו, אנשים הגיעו עם רכבים ומשאיות מכל קצוות הארץ, העמיסו את התוצרת ומכרו אותה".

מורדי המשיך בעשיה למען חקלאי הדרום ועזר לשתי משתלות נוספות – משתלת הקקטוסים בתלמי יוסף והמשתלה של בן בן בנתיב העשרה. "לחלץ משם את השתילים היה ממש מבצע צבאי", הוא מספר. "בעזרת ה' ועם ישראל, הצלחנו להחזיר את המשתלות לפעילות, ומשתלת ברגר אפלו שתלה שתילים נוספים. זה השג גדול ומשמעותי. אנחנו מודים לקדוש ברוך הוא שנתן לנו את היכלת לעזר, וכמובן לעם ישראל שיודע להתגיס בשעות הקשות. אני מאחל לנו שנדע תמיד לעזר זה לזה ולהשאר מאחדים".

 

כתיבה: אפי הלינגר

מתוך גיליון טבת תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים