איך הגוף עובד- הלבלב

Doctor,With,Human,Pancreatitis,Anatomy,Model,With,Pancreas,,Gallbladder,,Bile

 

בואו נתלהב מהלבלב!
אנחנו ממשיכים במסע ההכרות עם הגוף שלנו, והפעם נדבר על הלבלב. הלבלב הוא בלוטה מיחדת הנמצאת בבטן שלנו ויש לה כמה תפקידים חשובים. היא נראית כמו אגס ששוכב על הצד, וארכה כ־16 סנטימטרים. החלק הרחב שלה נקרא ראש, והחלק הצר נקרא זנב.
למה אנחנו מתכונים כשקוראים ללבלב "בלוטה"? בלוטה היא איבר בגוף שמפריש איזשהו חמר הנדרש לתפקוד הגוף. יש לנו שני סוגי בלוטות בגוף. סוג אחד הוא בלוטה אקסוקרינית, המפרישה חמר אל סביבה חיצונית של הגוף – כגון בלוטות הרק, שמפרישות את הרק אל חלל הפה, מה שעוזר לנו לרכך ולפרק את האכל שלנו.
הסוג השני נקרא בלוטה אנדוקרינית, והיא מפרישה חמר ישירות אל הדם שלנו בשביל להגיע למקום אחר בגוף ולפעל בו – כמו בלוטת יותרת המוח, שמפרישה הורמון גדילה המגיע לעצמות ועוזר לנו לגדל.


מה שהכי מענין בלבלב הוא שזוהי הבלוטה היחידה בגוף המפרישה חמרים משני הסוגים! אסביר: חלקו האקסוקריני של הלבלב מפריש אל מערכת העכול מיצים המכילים אנזימים, שהם נוזלים מיחדים שעוזרים לגוף לפרק את המזון ולקבל ממנו את כל החמרים שאנו צריכים. אחרי שהמזון מתפרק הוא נספג לדם כדי שתאי הגוף יוכלו לקבל את האנרגיה לכל תפקודי הגוף, כמו הליכה, נשימה ואפלו חשיבה!
אך תפקידו האנדוקריני של הלבלב חשוב לא פחות, והוא מתרחש על ידי קבוצות תאים המפזרים בכל הלבלב, הנקראים "איי לנגרהנס". כבר דברנו בעבר על הסכר גלוקוז, שהוא מקור האנרגיה העקרי של תאי הגוף. התפקיד של הלבלב הוא לשמר על הכמות הנכונה של הסכר בדם. הלבלב מפריש לדם הורמון בשם אינסולין, המאפשר לכלל התאים בגוף להכניס את הסכר אל התא ולהשתמש בו כדי ליצר אנרגיה. בכך אינסולין מוריד את כמות הסכר בדם.
בעיה בהפרשת האינסולין בלבלב גורמת למחלה שכיחה המתאפינת ברמת סכר גבוהה בדם. נחשתם איך המחלה הזאת נקראת? נכון, זוהי כמובן מחלת הסכרת!
מצד שני, כשיש מעט מדי סכר בדם, הלבלב מפריש הורמון בשם גלוקגון, שמגיע לכבד וגורם לו להוציא גלוקוז ממאגריו כדי שרמת הסכר בדם תעלה.
כדי לשמר על הבריאות שלנו בכלל ועל הלבלב שלנו בפרט, עלינו לשמר על ארח חיים בריא הכולל אכל מזין בכמויות מתאימות ופעילות גופנית באפן קבוע. אני מקוה שנהניתם מהטור, ושעכשו אתם מבינים למה אני מתלהבת מהלבלב!

 

כתיבה: ד"ר תמר רוזנר, מומחית לרפואת ילדים מקופת חולים 'לאומית'.

מתוך גיליון שבט תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

 

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים