צמחים טורפים

Venus,Flycatcher,Is,A,Carnivorous,Plant.,Terrarium,With,Green,Plants.

 זהירות! צמח טורף!

 

קיימים מאות מינים של צמחים טורפים בטבע. אי אפשר להציג את מספרם המדויק, בגלל שחלקם עברו הכלאות על ידי מגדלי צמחים טורפים, אשר הגדילו את מספרם של הצמחים באופן ניכר והקשו את המעקב אחר המינים השונים. הצמחים הללו אינם יכולים לפגוע בנו, בני האדם. הם טורפים בדרך כלל חרקים קטנים שנמצאים בקרבתם, כגון יתושים, חיפושיות, זבובים ועוד. הצמחים הטורפים גדלים ברוב המקרים בסביבה דלה בחומרי הזנה, למשל במדבריות ובביצות. הם מצליחים לשרוד בתנאים הקשים שבסביבה זו בזכות היכולת המופלאה שלהם להזין את עצמם בבעלי חיים מזעריים. לצמחים אלה אין סכין, מזלג או רשת שתאפשר להם לתפוס חרקים, ובכל זאת, יש להם דרכים מיוחדות להגיע לטרף. מדובר במלכודות שמשותפות לכלל הצמחים, ונהוג לחלק אותן לארבעה סוגים. 

 

מלכודת נפתחת ונסגרת

 

מלכודת זו מזכירה במראה שלה מלכודות שמשמשות אותנו כדי לתפוס מזיקים בבית ובחצר. כשמסתכלים על הצמח הטורף אפשר לראות בבירור את המלכודת, שנראית כמו פה פתוח. היא בנויה משתי אונות שמחוברות זו לזו על ידי ציר עלה. בקצה של כל אונה יש חלק שנראה כמו שערות ועליהן יש חיישנים. כל נגיעה בחיישנים אלה מובילה לסגירה של האונה וללכידה של החרק בתוך הצמח. 

מלכודת דבק 

 

שמה של מלכודת זו מרמז על האופן שבו היא תופסת את החרקים שנכנסים לצמח. זוהי מלכודת המאפיינת צמחים שהחלק החיצוני שלהם מכוסה בעלה עם שערות שמפרישות נוזל דביק. ברגע שהחרק מטפס על העלה השעיר, הוא נדבק עליו ללא יכולת לזוז, כך שבשלב מסוים הוא מתעכל בתוך הצמח.

 

מלכודת נפילה

 

מלכודת הנפילה מציגה יכולת מופלאה נוספת שקיימת בצמחים הטורפים: היא עשויה מעלה שמראהו מזכיר שופר או צינור. בפתחו של העלה יש תמיסה מימית של סוכרים (צוף מתוק) שמושכת את החרק שרוצה לטעום ממנה. התמיסה החלקלקה גורמת לו ליפול לחלק התחתון של הצינור, היישר אל תוך שלולית מים שכוללת נוזלי עיכול. 

 

מלכודת יניקה

 

הכירו את הנֹאדיד, צמח טורף שצף מעל ביצות ובריכות או טבול בתוכן. בעבר היה אפשר למצוא אותו בישראל במקורות מים שונים בצפון הארץ, אבל הוא נכחד בעקבות ייבושם. בצמח זה קיימת המלכודת מהסוג הרביעי, שנקראת מלכודת יניקה. הנאדיד נקרא כך על שם הנאדות הקטנים שיש עליו (נֹאד – כלי לקיבול מים), ועליהם מכסים עם שערות הרגישות למגע. כאשר הצמח חש בנוכחות של טרף קטן, הוא פותח את המכסה ומבצע פעולת יניקה ששואבת את הטרף כלפי פנים בעוצמה גבוהה עד ללכידתו. בתוך הנאד מופרשים חומרי עיכול, והצמח אוכל את הטרף בתיאבון. 

 

כתיבה: חן זילבר

מתוך גיליון שבט תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

 

 

 

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים