פלאי עולם: טַאג' מַהַאל

Taj,Majal,At,Sunrise,In,Agra,,India.

הסיפור מאחורי המבנה המפואר

הפסקה הראשונה של המדור מציגה בדרך כלל תיאור של תופעת טבע או אחד מפלאי העולם. הפעם נפתח בסיפור שמבוסס על מקרה אמיתי שמסביר את הקמתו של המבנה שנחשב למרשים ביותר בעולם, הלא הוא הטאג' מהאל (בעברית: כתר הארמון). מאחורי המבנה המרהיב והציורי ששוכן בעיר אַגְרֳה שבהודו יש סיפור משפחתי מרתק. הסיפור מתמקד בח'וראם, שהיה נסיך אהוב ומוכר שניצח בקרבות רבים. בעקבות הצלחתו הרבה, אביו כינה אותו בשם "שאה ג'האן" (מלך העולם).
באותן שנים נישא ח'וראם לידידתו, ארג'ומנד, ולאחר זמן מה אביו חלה, וח'וראם ואחיו התחרו על כס המלוכה. עברו שנים רבות, ולאחריהן ח'וראם ניצח במאבק, קיבל את כס המלוכה, והפך לקיסר של האימפריה המוּגולית. בכל אותו הזמן, ארג'ומנד עמדה לצידו של ח'וראם ותמכה בו. ח'וראם אהב את ארג'ומנד בכל נפשו, אך סיפורם הסתיים באופן טרגי, משום שארג'ומנד הלכה לעולמה זמן קצר לאחר שילדה את בנם ה־14. האגדה מספרת שבקשתה האחרונה מבעלה הייתה שהעולם כולו יכיר באהבה הגדולה ששררה ביניהם. ח'וראם לא נשאר אדיש לבקשתה, והחליט לבנות את המבנה המפואר – הטאג' מהאל, ששימש כמאוזוליאום (מבנה קבורה) שבו קבר את אשתו, וכעבור מספר שנים, לאחר פטירתו של ח'וראם, נקבר גם הוא בסמוך אליה.

איך הוקם המאוזוליאום?

בשנת 1632 החלה הבנייה של הטאג' מהאל. זה היה הפרויקט היקר והגדול ביותר שנבנה עד אז בהודו, שהייתה מדינה ענייה. הוא נבנה במשך 22 שנים בהנחייתו של אדריכל מפורסם. ח'וראם השקיע את כולו בבניית המבנה, ובמקביל הזניח את ניהול האימפריה המוגולית. כ־20,000 פועלים עבדו לאורך השנים כדי להקים את המבנה הסימטרי להפליא. ביניהם היו אומנים ופַסָלים שהגיעו ממדינות שכנות וייבאו משטחי שיש, אבנים טובות ופנינים בסיועם של אלפי פילים ששימשו להובלת המשאות.

אתר מורשת עולמית

בשנת 1983 הוכרז הטאג' מהאל כאתר מורשת עולמית ונחשב להישג אדריכלי מרהיב. הסיפור המרתק על הארמון הלבן והמפואר מושך אליו מיליוני מבקרים שמגיעים ממקומות שונים ברחבי העולם. המתחם מחולק למספר אזורים, ובהם שער הכניסה המפואר, האזור המקודש, גן מעוצב שמחולק לארבעה חלקים שווים באמצעות תעלות מים ועוד.

תצפית אור הירח

הטאג' מהאל פתוח למבקרים מזריחה ועד שקיעה כמעט במשך כל השנה, זאת מלבד חמישה לילות בכל חודש שבהם הירח מלא או כמעט מלא (כלומר, בלילה שבו הירח מלא, יומיים לפני ויומיים אחרי), היות שבלילות אלה הביקור במתחם מתאפשר ל־400 איש בלבד, כנגד רכישת כרטיסי כניסה שנמכרים מראש ונחטפים במהירות. המיוחד בלילות אלו הוא ההשתקפות של אור הירח באבנים המרהיבות של הטאג' מהאל, שצבען הופך מלבן לזהוב.

כתיבה: חן זילבר

מתוך גיליון אדר א' תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים