היסטוריה רפואית

xr:d:DAGCARp2d8s:3,j:9054911467164185924,t:24041009

 מגלנוס ועד "שביל הזהב"-

מה הקשר בין רופא יוני שחי בעת העתיקה ובין הרופא היהודי הכי מפרסם בימי הבינים?
אולי שמעתם על רבי משה בן מימון בהקשר של ספריו המרבים, שהם מהחשובים בבית מדרשנו זה יותר מ־800 שנה. אני כמובן מתכונת ל"משנה תורה", לפרוש למשנה ולספר "מורה נבוכים" – כלם נכתבו על יד הרב המפרסם המכנה הרמב"ם. חוץ מזה שהוא היה תלמיד חכם עצום, גאון בהלכה וגם בפילוסופיה, הוא גם היה בין הרופאים הכי חשובים בתקופתו.


הרמב"ם למד על רפואה מהספרות היונית הקדומה, בעקר מכתביו של קלאודיוס גלנוס. גלנוס נולד בפרגמון שבאסיה הקטנה (כיום טורקיה) ונחשב לאחד מגדולי הרופאים בכל הזמנים. הוא כתב מאות ספרים ומאמרים על רפואה, אנטומיה, פיזיולוגיה ופילוסופיה. עבודתו תרמה רבות להבנת מבנה גוף האדם והתפקוד שלו, והשפיעה מאוד על הרפואה במשך מאות שנים.


בספרו "פתגמי גלנוס" לקט הרמב"ם את דרכי הטפול של גלנוס שהוכחו ונסו בהצלחה, והשמיט את החלקים שנראו לו לא הגיוניים ומפרכים. הרופא והפיטן הערבי אל־סעיד אבן סינא אלמולך, שחי בתקופתו של הרמב"ם, אף החשיב את הרמב"ם כגדול מגלנוס, וכך כתב בשיר: "גלנוס רפא את הגוף, והרמב"ם גוף ונפש. ידיעותיו קנו לו שם כרופא הדור".
הרמב"ם הבין דברים שאף רופא לא היה שם לב אליהם – למשל שיש קשר הדוק בין התזונה של אדם למצב הרפואי שלו. הוא היה מדריך את המטפלים שלו לאמץ ארח חיים בריא – גם ביחס לשנה ולכל תחומי החיים.
כששאלו את הרמב"ם איפה יש בתורה מצוה לרפא חולים, הוא ענה שזה חלק ממצות השבת אבדה: בדיוק כפי שאדם שמוצא חפץ, עליו לטרח למצא את בעל החפץ ולהחזיר לו את שאבד לו, כך הרופא מחיב למצא דרך להחזיר למטפליו את הבריאות ש"אבדה" להם.
הרבה מהדברים שדברנו עליהם בטורים הקודמים, למשל רפואה מונעת, תזונה, שנה ו"שביל הזהב" (כלומר, הצרך להיות מאזנים בחיינו), מבססים על המאמרים של הרופא היהודי הענק הזה.


למזלנו, כמו שהרמב"ם כתב המון ספרי קדש, הוא גם כתב המון ספרים בנושא הרפואה והבריאות, שאנחנו, הרופאים של ימינו, עדין יכולים להתענין בהם ולהמשיך את העבודה המסורה של הרופא הכי מפרסם בתולדות עמנו!

 

ד"ר תמר רוזנר
מומחית לרפואת ילדים
לאומית שירותי בריאות
בית שמש

מתוך גיליון אדר ב' תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים