המצאה ששינתה את העולם

הדרך אל הספר

במשך אלפי שנים, מאז המצאת כתב היתדות בשוּמֵר העתיקה לפני יותר מחמשת אלפים שנה, בני האדם חיפשו דרכים לשכפל טקסטים כתובים, אך הדרך לעשות זאת הייתה קשה וארוכה. בימי הביניים, נזירים קתולים העבירו את ימיהם בהעתקת כתבים עתיקים לצורך שימורם – מלאכה קשה ומייגעת של העתקה ידנית של מגילות וספרים. ההעתקה דרשה זמן רב, חודשים ואפילו שנים לכל ספר, וכל עותק היה שונה מקודמו עקב חדירת שגיאות, פרשנות אישית וצנזורה דתית. לכן, כל ספר היה יצירה עצמאית וייחודית ועלה הון רב.
כדי להגיע מהמצב הזה למציאות שלנו היום, שבה בכל עיר יש לפחות ספרייה אחת והרבה חנויות ספרים ודוכני עיתונים, היה צריך להתגבר על מכשולים רבים. הצעד הראשון היה המצאת הנייר – חומר זול וקל לייצור שעליו ייכתבו הספרים. אבל גם עם הנייר, עדיין הייתה דרושה שיטה יעילה לשכפול הטקסט הכתוב. מי שפיצח את השיטה היה ממציא גרמני בשם יוהנס גנספלייש צור לאדן צום גוטנברג, שבאמצע המאה ה־15 פיתח את מכבש הדפוס הראשון.

מכרך יחיד במינו להמון עותקים זהים

ברוב השפות הכתובות יש מספר מוגבל של אותיות, שמהן אפשר להרכיב מבחר עצום של מילים ומשפטים – אין גבול לצירופים האפשריים. איך אפשר ליצור מכונה שתיצור העתקים של כל טקסט אפשרי? הרעיון הגאוני של גוטנברג היה לחלק את כל המילים לאותיות וליצור הרבה תבניות מתכת רב־פעמיות של כל אות. את האותיות האלה אפשר לסדר זו לצד זו וליצור את כל המילים שאנחנו רוצים. כך גוטנברג הרכיב את האותיות למילים ואת המילים למשפטים, וסידר אותם בתוך מסגרת מלבנית בגודל של דף נייר. המסגרת הזאת הייתה תבנית שהיא תמונת ראי של הדף שרוצים להדפיס. עם מספיק דיו ומיומנות אפשר להשתמש בתבנית הזאת כדי ליצור כמה העתקים זהים של אותו דף שרק נרצה.
הבעיה הבאה שגוטנברג היה צריך לפתור הייתה איך להעביר את התוכן מהתבנית אל הדף. הפתרון הגיע בצורת המצאה מתחום ייצור היין: מכבש ענבים ששימש למחיצת הפירות ולהפקת התירוש מהם. למכבש הייתה ידית מחוברת לבורג, שבאמצעותה הידק מפעיל המכונה את המשטח העליון לתחתון באופן שהפעיל לחץ אחיד על כל נקודה. גוטנברג הבין שאם יניח למטה את המסגרת עם האותיות, ימרח עליה שכבה דקה של דיו ויניח מעל את דף הנייר, בעזרת המכבש הוא יוכל להעביר את המילים בצורה מושלמת לדף. כך, בתהליך מהיר למדי, אפשר להדפיס עוד ועוד עותקים זהים של העמוד.

ההישג המדהים של גוטנברג

כדי ליצור את העמוד הבא בספר, צריך רק לסדר את תבניות האותיות בצורה אחרת ולחזור על התהליך. כדי להמחיש את היעילות של ההמצאה שלו קיבל על עצמו גוטנברג משימה שאפתנית, והדפיס כ־180 עותקים של התנ"ך בלטינית. זה לקח לו כשלוש שנים – פרק זמן שאולי נשמע לנו היום ארוך מאוד, אבל בתקופה ההיא זה היה הישג מדהים: כתיבת עותק בודד של התנ"ך דרשה עד אז יותר משנת עבודה שלמה של איש מקצוע מיומן. הטכנולוגיה החדשה התפשטה במהירות באירופה, אבל גוטנברג עצמו לא נהנה מפירות ההצלחה. יוהן פוסט, מי שהשקיע את כספו בפרויקט הדפוס של גוטנברג, תבע את כספו בחזרה, והביא את גוטנברג לפשיטת רגל.

מהפכה על דף נייר

המצאת הדפוס נחשבת לאירוע מרכזי בהתפתחות התרבות האנושית, עד כדי כך שרבים מתייחסים אליה כנקודת המעבר מימי הביניים לעת החדשה. אין כמעט מבנה חברתי שהמצאת הדפוס לא השאירה את חותמה עליו. הדפוס אִפשר לרעיונות פוליטיים להתפשט, הניח למדענים לשתף את עמיתיהם בתגליותיהם ובתיאוריות שלהם, הוליד בעקיפין תחומי דעת חדשים, וטביעת רגלו מורגשת כמעט בכל תחום בחיינו. כי ספרים אינם סתם אוסף של דפים ומילים – ספרים הם כלי קיבול לרעיונות, ורעיונות הם הכוח המניע של שינויים.

 

כתיבה: רמי שלהבת

עיבוד לילדים: אלכס אברוטין

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים