מגדל פִּיזָה 

shutterstock_745306897_optimized

הכירו את מגדל הפעמונים הייחודי שנמצא בעיר פיזה שבאיטליה. הוא ניצב שם כמעט 1,000 שנים ונחשב לכישלון הבנייה המפורסם ביותר בעולם, היות שהוא נוטה הצידה. אך אל תטעו לחשוב שהדבר מונע מאנשים להגיע אליו: המגדל הוגדר כאתר מורשת לאומית ונחשב לאטרקציה התיירותית המפורסמת ביותר באיטליה! מדי שנה מבקרי בו מיליוני תיירים שרוצים להצטלם בסמוך אליו באופן שייראה כאילו הם מחזיקים אותו ובולמים את נפילתו. 

 

הטעות שהובילה להטיית הבניין

בניית המגדל החלה במאה ה־12, כשהרפובליקה העשירה של פיזה החליטה לשדרג את כיכר הכנסייה בעיר. כחלק מהשדרוג הוחלט לבנות מגדל פעמונים מרהיב, וכך בשנת 1173 התחילה בניית המגדל. הבנייה התבצעה על ידי מהנדסים וארכיטקטים מהטובים ביותר באזור, אבל אלה לא הכירו לעומק את אופייה הייחודי של הקרקע במקום המיועד לבנייה. מדובר בקרקע לא יציבה המאופיינת בחול בוצי ורטוב. עקב הרכב הקרקע והלחות שלה, היה צורך להעמיק את יסודות המגדל מעבר להנחיות, אבל המהנדסים הסתפקו ביסודות שעומקם היה שלושה מטרים בלבד. בדיעבד התברר שיסודות בעומק כזה אינם מספיקים כדי לשמור על יציבות המגדל. 

 

השלב שבו התגלתה הנטייה של המגדל

הנטייה של המגדל התגלתה בחלוף חמש שנים מתחילת הבנייה, בזמן שבו נבנתה הקומה השלישית. אז התברר שהצד הדרומי של המגדל שקע מתחת לפני הקרקע. העוסקים במלאכה הבינו שמדובר בכשל תכנוני, וסברו כי הוספת קומה נוספת למגדל עשויה להוביל להפעלת לחץ שיגרום לקריסתו. באותה תקופה פרצה מלחמה בפיזה, וכתוצאה מכך בניית המגדל נעצרה למשך כמעט 100 שנים. הפוגה זו התגלתה כחיובית, משום שבמהלך הזמן הזה התייבשה מעט האדמה במקום, ויסודות המגדל נטמעו בה בחוזקה.

 

הניסיונות ליישר את המגדל

בשנת 1272 מונה ארכיטקט חדש, שהנחה את העובדים לבנות את הקומות העליונות של המגדל באופן שיאזן את ההטיה שלו, אך בהמשך התגלה שהמשקל של הבנייה החדשה גורם למגדל לשקוע עוד יותר, ואף להגדיל את זווית ההטיה שלו! במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים לטפל בנטייה, אך כל הניסיונות נכשלו והובילו רק להטיה מוגברת של המגדל, עד כדי חשש שהוא ייפול על צידו. 

 

הכישלון שהפך להצלחה

מדענים רבים ניסו לפצח את הדרך שתוביל ליישור המגדל, עד שבסוף המאה הקודמת קבוצת מדענים הגיעה לנוסחה שאפשרה להשאיר אותו על תילו למרות הנטייה. בשלב זה הוחלט להתמקד אך ורק בשמירה על יציבות המגדל ולא לנסות ליישר אותו. בשנת 1992 התבצעו חפירות אלכסוניות שבמהלכן הוצאו כמויות גדולות של אדמה מתחת לאזור המוגבה של המגדל (בכיוון ההפוך מהנטייה), ולאחר מכן הונחו שם משקולות נגדיות כבדות במיוחד, שאפשרו לעגן את המגדל באמצעות כבלים חזקים מפלדה ולהקטין את הנטייה שלו. אחרי מאות שנים של בנייה, הבניין יוצב לנטייה של בערך 4 מעלות, ואז הוחלט להשאיר אותו כפי שהוא, משום שתכונה זו הפכה אותו לאטרקציה תיירותית מפורסמת.

 

כתיבה: חן זילבר

מתוך גיליון אדר ב' תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים