ישראל טילן

עיצוב ללא שם (44)

 

ישראל טילן- מהנדס ישראלי ובעל תפקידים בכירים בצה"ל, חתן פרס ביטחון ישראל לשנת 1970, מפתח טנק המרכבה – סדרת טנקים המהווים את עמוד השדרה של חיל השריון הישראלי (תרצ"ב 1932 – תשנ"ז 1996)

 

ישראל נולד בעפולה ובגיל עשר עבר לגור עם משפחתו בכפר אונו (היום קריית אונו). הכפר הקטן התרגש מאוד ביום שבו עברה אליו משפחת טילן. חמישה בנים הצטרפו לכוחותיהם – לא עניין של מה בכך בישראל הצעירונת… ישראל היה הקטן, ויחד עם זאת הגדול מכולם. כבר מגיל צעיר השכל שלו בילה לא מעט בעודפי ייצור. כילד ידע ישראל בעל פה את כל השלטים מכפר אונו עד לתחנה המרכזית בתל אביב! וזכר כל מספר שהיה כתוב על עמוד חשמל בכפר אונו. בגיל 14 שיפץ יחד עם אחיו הגדול אופנוע. 

אבל לפעמים כישרון, גדול ככל שיהיה, לא מבטיח חיי נוחות. ישראל התחיל שנת לימודים ראשונה בפיזיקה ובפילוסופיה, ובתום השנה תם כספו. צה"ל נחלץ לעזרתו והציע: אתה תלמד הנדסת מכונות, ואנחנו בתמורה נקבל ממך 14 שנות קבע. מתברר שצה"ל מבין דבר או שניים בהשקעות משתלמות.

רגע של צחוקים

למרות שישראל היה איש חשוב מאוד, סגן־אלוף ואחר כך אלוף, מהנדס מבריק, כזה שהשם שלו עושה רונדלים בכל העולם – מי שהביט בו מאחור לא היה חולם מי הוא. ישראל אהב מאוד ספורט, ומתוך אהבה זו, שאינה תלויה בדבר, הקים את קבוצת הכדורעף של קריית אונו. הוא היה אחראי לבדו על כל תפקודה: מניקיון המועדון עם סמרטוט ומגב, דרך גיוס שחקנים והסעתם למשחקים, ועד הכריכים המצוינים שהכין להם לפני כל משחק. מפעל של איש יחיד – אתם כבר מצדיעים לו? 

עוד לא עשה עליכם מספיק רושם? יש לכם עוד איזה סנטימטר רבוע פנוי? כשהיה הולך עם רעייתו רעיה לקונצרט, בחולצה לבנה, ובדרך היה רואה מישהו שנתקע עם הרכב, הלב לא היה נותן לו להמשיך. ישראל היה עוצר את המכונית, עושה מה שצריך, וחוזר צבוע בפיח שחור… 

רגע של גאווה

ישראל היה מהנדס יוצא דופן. כשנתקל בבעיה לא מעד חלילה, אלא עמד על יד הלוח וסרטט פתרון. מהרגע הראשון שהגיח לעולם הרעיון של טנק המרכבה, הוא היה המהנדס הראשי. ישראל היה מוכשר, כל כך מוכשר, עד שהכישרון כמעט חתם אצלו בלעדיות. זה לא נעלם מעיני הסביבה, ונשיא מוסד הטכניון הציע לו משרת פרופסור ואת ראשות הפקולטה להנדסת מכונות. הצעה שאי אפשר לסרב לה – אלא אם כן אתה ישראל טילן. 

ישראל העז לעשות דברים שאף אחד לא עשה לפניו. אם לא ישראל ומשרד שלם של ביטחון ששכן באישיות שלו, איש לא היה מעז לצאת להרפתקת מעשה מרכבה. לבנות טנק מאפס לא היה כמו לבנות מטוס שנבנה על פי נתונים ידועים ומוכרים; לבנות טנק היה מעשה שיכולים לו רק אנשים עם כמויות מסחריות של אומץ, כדי שיוכלו לייצא לכל אלפי החששנים שבדרך.

היום מרכבה היא סדרה של טנקי מערכה ישראליים, חוד החנית של חיל השריון הישראלי. טנק מרכבה סימן 4 נחשב לאחד הטנקים הטובים ביותר בעולם!

 

כתיבה: שירה בר

המדור המלא פורסם בגיליון אייר תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

 

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים