פלאי עולם: מכתש רמון

The,Bottom,Of,Ramon,Crater,(makhtesh,Ramon),,The,Largest,In

 

מהו מכתש?

מכתש הוא שקע גדול שנוצר בקרום כדור הארץ על פני האדמה והוא מוקף בקירות זקופים. יש מספר סוגים של מכתשים בעולם, וההבדלים ביניהם נגרמו בעקבות אופן ההיווצרות שלהם. הנה מספר דוגמאות מעניינות:
1. מכתש פגיעה: נוצר בעקבות פגיעה של גוף שמיימי (מטאוריט או אסטרואיד) שפגע בקרקע.
2. מכתש קַלְדֶרָה ושקיעה: התפרצות של הר געש הובילה לזרימה תת־קרקעית של מגמה (החומר שמתפרץ מהר הגעש) שגרמה לשקע גדול.
3. מכתש רוח: מתרחש בדיונות חול, לאחר שהרוח מסירה את החול מהדיונה.
4. מכתש קרחוני: נוצר כתוצאה משחיקה של קרקע סלעית, על ידי אבנים שהסתחררו בעוצמה במערבולת מים שהתרחשה מתחת לקרחון.
5. מכתש סחיפה: נוצר לאחר שמי משקעים זרמו על שכבות הסלע.

הכירו את מכתש רמון

מכתש רמון שנמצא בנגב נחשב למכתש הסחיפה (מכתש אירוזי) הגדול ביותר בעולם. אורכו של המכתש הוא 40 ק"מ, רוחבו כ־10 ק"מ והעומק המרבי מגיע ל־350 מטר! בניגוד למכתשים אחרים, שנוצרו בדרכים טבעיות אחרות או על ידי פגיעה, הוא נוצר במשך הרבה מאוד שנים בתהליך מרתק. הכול התחיל לפני שנים רבות, כשהמכתש כוסה בים עצום שנקרא "טֵתִיס". בקרקעית הים הצטברו שכבות משקע של אבן גיר ואבן חול. כוחות גאולוגיים הובילו להתרוממות של האזור, כך ששכבות המשקעים נחשפו בהדרגתיות מעל פני הים. לאחר מכן אירעו תהליכי שחיקה שנבעו מחדירת מים ורוח שעיצבו את האדמה. הצורה המיוחדת של המכתש נוצרה כאשר השחיקה סחפה את השכבות הרכות שהיו מתחת לשכבות האבן הקשות, וכך לאורך השנים נוצר שקע עמוק וארוך עם קירות גבוהים. השחיקה של המכתש מתרחשת עד היום: הקירות ממשיכים לחשוף שכבות גאולוגיות עתיקות, והן מאפשרות לחוקרים להגיע לתובנות חשובות בכל הנוגע להיסטוריה של כדור הארץ.

גילוי מכתש רמון

המכתש התגלה בתחילת שנות ה־40 של המאה הקודמת על ידי קבוצת סיירים שנקראה "מטאטאי המדבר". חברי הקבוצה יצאו למסע במטרה למפות את הנגב (כלומר, לצייר מפה מדויקת שלו), שכן עד אותה תקופה הוא לא היה ממופה כמו היום.
בתחילת שנות ה־50, כשמדינת ישראל הייתה בראשית הקמתה, היה צורך במחצבים שונים (גבס, חרסית וכו'). אלה נחצבו מתוך מכתש רמון, שנחשב למקור זמין לחומרי הגלם שנדרשו לבניית המדינה. ככל שהשנים עברו, התפיסה בנושא החציבה השתנתה והוחלט להפסיק אותה לחלוטין, מתוך הבנה שהמכתש הוא תופעת טבע ייחודית שהפגיעה בו אסורה. עם השנים הפך המכתש לאתר טבע ותיירות והוגדר כשמורת טבע.

 

מהו קיר האמוניטים?

ברכס הדרומי של המכתש יש קיר ובו טבועים מאובנים של אַמוֹנִיטִים. אלה בעלי חיים קדומים, חסרי חוליות ובעלי צורה ספירלית, שנכחדו לפני שנים רבות. הם שקעו לקרקעית ים תטיס ונבלעו בתוך המשקע הבוצי, שהפך לקיר.

 

כתיבה: חן זילבר

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון אייר תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים