מה הרופא בודק- כשהוא מצמיד מסכת לחזה שלי ומאזין?

Kid,Playing,A,Doctor,Isolated,On,White

 

ברוכים הבאים לטור החדש "מה הרופא בודק"! בטור זה ננסה להסביר לכם את הדברים שאנחנו עושים כאשר אתם מגיעים אלינו לבקור רופא. הפעם, אסביר לכם מה אנחנו בודקים כשאנחנו מאזינים לחזה שלכם עם מסכת.

המסכת (בלועזית: סטטוסקופ) נראה כמו זוג אזניות עם צנור ארך ומפתל שבקצהו יש דיסק עגל. כאשר הרופא מניח את הדיסק על החזה או על הגב שלכם ומקשיב דרך הצנורות, הממברנה שעל הדיסק קולטת את גלי הקול מתוך בית החזה. דרך המסכת הרופא יכול לשמע כל מיני צלילים מדהימים מתוך הגוף שלכם!
למה הרופא משתמש במסכת במקום להקשיב עם האזנים? ובכן, עד לפני מאתים שנה רופאים נהגו להניח את האזן ישר על הגב או על החזה כדי להקשיב. אבל המסכת עוזר לרופא לשמע הרבה יותר טוב. הוא חוסם רעשים אחרים בחדר, ומגביר את עצמת הצלילים שמגיעים מהגוף שלכם. עם מסכת טוב, אפשר לשמע את הקולות השקטים ביותר מתוך הגוף.
אז לאילו קולות אנחנו מאזינים? ראשית, מאזינים ללב. הלב – כידוע לכם מהטור "איך הגוף עובד" -הוא כמו משאבה שפועלת כל הזמן כדי להזרים את הדם סביב הגוף שלכם. על ידי האזנה ללב שלכם עם המסכת, הרופא יכול לשמע אם הוא פועם מהר או לאט, ואם הקצב שלו סדיר או לא סדיר. לפעמים יש בעיות במבנה הלב או מחלות בלב הגורמות להפרעות בזרימת הדם בלב. הפרעות כאלו גורמות לקולות חריגים הנקראים רשרושים בלב. לכן, האזנה עוזרת לרופא לזהות בעיות שאולי מצריכות טפול או תקון.


הרופא גם מאזין ומקשיב לראות שלכם. הרופא רוצה לודא שיש זרימה טובה וחלקה של אויר, לכן חשוב שהוא יוכל להקשיב לזרם האויר בראות בעת שאיפה ובעת נשיפה. לפעמים יש משהו שחוסם את זרימת האויר. אם זה ריר או נוזל (לדגמה, כשיש דלקת ראות), אפשר לשמע קול של בועות אויר עוברות דרך הנוזל, קול הנקרא קרפיטציות – כמו פצפוצים קטנים. אם יש הצרות במעבר של האויר (לדגמה, אצל חולי אסתמה), אנחנו שומעים צפצופים או שריקות בראות.
לסכום, המסכת הוא כלי פשוט אך יעיל מאוד שעוזר לרופאים להקשיב ללב ולראות שלכם כדי לודא שהם בריאים ופועלים באפן תקין. בפעם הבאה שתבקרו אצל הרופא ותראו אותו שם את המסכת שלו על הצואר, זכרו שהוא מקשיב היטב כדי לודא שאתם מרגישים במיטבכם!

ד"ר מיטשל בנוק
מומחה ברפואת ילדים
לאומית שירותי בריאות
בית שמש

 

מתוך גיליון סיוון תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים