פלאי עולם: הר האֶוֶורֶסְט

Group,Of,Climbers,Reaching,The,Everest,Summit,In,Nepal.

 

הכירו את ההר הגבוה בעולם 

ביבשת אסיה, לאורך הגבול שבין נפאל לטיבט, שוכן רכס הרי ההימלאיה, שפסגותיו ידועות כגבוהות במיוחד. בתוכן נמצא הר האוורסט – ההר הגבוה ביותר בעולם. פסגתו, הנקודה הגבוהה ביותר, מתנשאת לגובה של 8,848 מטרים מעל פני הים (פי ארבעה מהר החרמון!) המקומיים שמתגוררים בקרבת מקום נוהגים לקרוא להר בשמות ציוריים. בטיבטית, למשל, ההר נקרא "צ'ומו לונגמה", שפירושו: אלת אם העולם. בנפאלית ההר נקרא "סגרמאטהה", כלומר, ראש הרקיע. השם המודרני והמוכר של ההר, אוורסט, נובע מעיוות שמו של אדם ששימש בעבר כמודד הראשי של הודו (סר ג'ורג' איוורסט), שהיה אחראי לבדוק את גובהו של ההר לפני שנים רבות. 

 

למה קשה לטפס על האוורסט?

 

ההר המושלג מושך אליו תיירים רבים מרחבי העולם שמגיעים במיוחד כדי לטפס עליו – פעולה שאורכת שבועות. מדובר בתקופת זמן ממושכת, ועל מנת לצלוח את הדרך לפסגה המטפסים עוצרים לנוח על ההר. בנקודות אלו הם צוברים כוחות ומאפשרים לגוף להתרגל לתנאי הדרך הקשים, לסופות השלג ולקור העז ששורר על ההר. הטמפרטורה בפסגה נעה בין מינוס 19 מעלות בקיץ למינוס 36 מעלות בחורף! נוסף על כך, כמות החמצן פוחתת ככל שעולים בגובה. למעשה, בפסגת הר האוורסט ניתן לשאוף רק שליש מנפח החמצן שאנו שואפים בגובה פני הים!

 

מי היו הראשונים שהצליחו להעפיל אל ההר?

 

תיירים רבים עומדים בתור כדי לטפס אל פסגת ההר הגבוה, אך לא תמיד זה היה כך, היות שנפאל וטיבט היו סגורות בעבר לביקור של תיירים מערביים. באותה תקופה לא היו מטפסים על האוורסט. למעשה, אף אחד לא העלה זאת על דעתו. הראשונים שטיפסו על האוורסט היו אנשי צבא ומשלחות מחקר, אך אלה לא הצליחו להגיע עד הפסגה, מסיבות שונות. סגן אלוף אדוראד נורטון הבריטי לקח חלק במשלחת מחקר בריטית (השלישית במספר) שעלתה לפסגת ההר, אי שם בשנת 1924. בסופו של דבר, נורטון הצליח להגיע לבדו לגובה של 8,570 מטר. שיא גובה זה לא נשבר במשך 29 שנים, עד שמטפסי ההרים אדמונד הילרי וטנזינג נורגיי הגיעו אל ראש ההר בשנת 1953. 

 

הוויכוח על הצעד הראשון

הילרי וטנזינג, שהיו מטפסים מקצועיים, העפילו בקושי רב לפסגת ההר, ושהו בה במשך 15 דקות. במהלך השהות על הפסגה הם לחצו ידיים, התחבקו והצטלמו. השניים סירבו לספר מי מהם הגיע ראשון אל הפסגה. לאחר מספר שנים, הילרי פרסם ספר אוטוביוגרפי ובו סיפר שכף רגלו דרכה ראשונה על הפסגה, כשטנזינג עמד כמה צעדים מאחוריו. הספר פורסם לאחר שטנזינג הלך לעולמו, כך שלא היה ניתן לבדוק את אמיתות הדברים. בכל אופן, השניים מוזכרים במקורות שונים כמי שהגיעו ראשונים לגג העולם. 

 

הידעת?

דורון אראל היה הישראלי הראשון שהעפיל לפסגת האוורסט, בשנת 1992.

כתיבה: חן זילבר

מתוך גיליון סיוון תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים