שַׁלְדָּג לְבֶן־חָזֶה

שלדג לבן חזה אסף סלע

 

מקור השם: 

השם שלדג מעיד על מזונו המועדף – דגים, אך גם על האופן בו הוא צד אותם – בשְלִייה מתוך המים (המילה שלדג היא הֶלְחֵם של שתי מילים: שוֹלֶה דגים). שם המין כמובן מסב את תשומת ליבנו לחזהו הלבן והבולט, בניגוד לשלדג הגמדי, שבטנו כתומה לגמרי.

תיאור וזיהוי:

השלדג לבן־החזה הוא השלדג הגדול ביותר בישראל. כמו שאר השלדגים מקורו ישר, ארוך ומחודד, אך הוא מסיבי יותר ממקורם של מינים אחרים, ובצבע אדום בוהק. מבנה הגוף שלו גוצי והוא בעל רגליים קצרות. צבעי השלדג בולטים וצבעוניים מאוד! החזה לבן, הבטן והכיפה חומים, והגב והזנב בצבע טורקיז עז. לשלדג קולות אופייניים מאוד המאפשרים זיהוי ואיתור קלים יחסית (מומלץ לחפש תיעוד באינטרנט, צירפנו לכם אחד כאן למטה).

https://www.youtube.com/watch?v=0l4CMWnaLHY

 

תפוצה ומידע כללי:

השלדג מקנן בדרום אסיה (שם מוצאו) ובמזרח התיכון עד ישראל. בישראל הוא נפוץ מאוד בכל רחבי הארץ, מלבד בשטחי המדבר (אך קיים ביישובים במדבר). הוא מעדיף מקומות מושקים כמו שטחים חקלאיים, פארקים, גינות, מדשאות וכמובן גם גדות נחלים ומקווי מים נוספים. הוא מקנן בקירות עפר, במחילה שהוא חופר בעזרת מקורו החזק.

 

הידעת?

בניגוד למיני שלדגים אחרים, השלדג לבן־החזה אינו מסתפק רק בדגים. הוא נהנה ממזון מגוון יותר, והוא מסוגל לטרוף גם דו־חיים, לטאות ונחשים, צבים קטנים, סרטנים ואף ציפורים קטנות וגוזלים. 

 

טיפ לצפר המתחיל:

שלדגים נמצאים כמעט בכל מקום שבו אנחנו גרים: בגינות ובפארקים בלב העיר ההומה, בשולי מאגרים ונחלים, בשטחים חקלאיים ובמרחב הכפרי. נסו לאתר בעזרת הקולות שלדג, צפו בו והמתינו שיצוד – זה יכול להיגמר בצורה מעניינת מאוד.

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים