נהר הנילוס

Sailboats,And,Ancient,Rocks,In,The,Nile,On,The,Way

הכירו את הנילוס

שמות רבים יש לנהר הנילוס: האפי, איטרו ושיחור הם רק אחדים מהם. אתם כנראה מכירים אותו בשמותיו המקראיים – יאור ונהר מצרים. אורכו של הנהר המפורסם עולה על 6,000 קילומטרים, ומימיו עוברים בין מדינות רבות באפריקה. הוא נחשב לנהר הארוך ביותר ביבשת והשני באורכו בעולם, אחרי נהר האמזונס שבדרום אמריקה. לנילוס יש שני יוּבָלים: האחד הוא הנילוס הכחול, שיוצא מאגם טאנה באתיופיה, והשני הוא הנילוס הלבן, שיוצא מאגם ויקטוריה. השניים מתחברים באזור ח'רטום, בירת סודן, ומשם הם זורמים צפונה יחד כנהר אחד שנשפך לים התיכון. 

 

חקלאות בימי קדם

נהר הנילוס עובר ברובו באזור מדברי צחיח, שמעט מאוד גשמים יורדים בו, ועל כן חשיבותו כפולה. בזכות ייחודיותו של הנילוס, האזור השומם הפך לאזור פורה במיוחד לחקלאות, לצמחייה ולחיים בכלל. מי הנהר תרמו רבות לחקלאות השופעת במצרים העתיקה, שכן הנהר עלה על גדותיו אחת לשנה והִזְרִים מים עתירים במינרלים שהשקו זרעים שנקלטו באדמה. תופעה זו שימשה את המקומיים לגידולים חקלאיים. כיום נהוג לכנות את השיטה הזו "אַגַן ההשקיה", על שם החלוקה של האדמות למספר אגנים והצפתן במים במשך כמה שבועות עד לניקוזם. שיטה זו אפשרה לחקלאים לגדל יבול אחד מדי שנה.

 

הנתיב הימי של מצרים העתיקה

בעבר האנשים שחיו באזורים המדבריים השוכנים לצד הנילוס רכבו על גמלים וחמורים כדי לנוע ממקום למקום. המעבר היבשתי בין המדינות המדבריות היה קשה מאוד, לכן אנשים העדיפו לשוט על גבי סירות, ששימשו אמצעי תחבורה נוח וזמין. הנהר הארוך היה בתקופות העתיקות ציר תחבורה מרכזי שאִפשר הובלת סחורות, תבואות וחומרי בנייה. כלי שיט אלה הוכנו באמצעות גומא הפפירוס, צמח שגדל על גדות הנילוס. 

 

סוד מקור הנילוס

בעבר הרחוק, ספינות ששטו מאזור אירופה חששו להתקרב ולעלות לחופיה של אפריקה. העובדים על הסיפון ירדו לחוף, ביצעו סחר במצרכים שונים, אך לא נכנסו אל היבשת, כיוון שהייתה ידועה כעתירת סיכונים כמו מחלות וחיות טרף. אך התפיסה כלפי אפריקה השתנתה עם הזמן. אנשים רבים החלו לעבור את קו החוף מסיבות שונות, ואחת המטרות הייתה לבדוק את מקורו של הנילוס. בשנת 1770 הגיע חוקר סקוטי בשם ג'יימס ברוס לאגם טאנה שבאתיופיה. הוא גילה שמדובר במקור הנילוס, והחליט להכריז על כך בריש גלי. ההכרזה אירעה לאחר שברוס פגש במדריך יווני שהתגורר באותה העת באתיופיה וליווה את ברוס למקום. עד היום לא יודעים בוודאות מי היה הראשון שגילה את מקורו של נהר הנילוס. יש הסוברים שהמדריך היווני הכיר את האזור היטב, כך שהוא ידע שמדובר במקור הנילוס, אך לא הכריז על כך.

 

כתיבה: חן זילבר

מתוך גיליון תמוז תשפ"ד,

לעוד תוכן מרתק ומסקרן לילדים הצטרפו למגזין "מדע וטבע" בלחיצה כאן

שיתוף:

בואו נדבר :)

ליצירת קשר השאירו פרטים